ما با درنظرگرفتن يک خانواده
هسته اي متوسط شهري مباحث مربوط به روان شناسي خانواده و نقش تربيتي آن را
سامان خواهيم داد. مهمترين مرجع داوري ما در باره چنين خانواده اي علاوه بر مواجهه
بامسايلي که پدران و مادران در جلسات آموزش خانواده مطرح مي کنند،مطالب و مشکلاتي استکه زنان و شوهران
و فرزندان در مراجعه به مراکز مشاوره به دقت آن ها را
شرح مي دهند.
تحولات و آثار دوران بلوغ و نوجواني بر وضعيت جسماني و رفتاري نوجوانان و
نحوه برخورد و مواجهه والدين با اين تحولات در نامهاي از زبان نوجوان براي
پدر و مادر خود بيان شده است.
زبان ساده و بيان شيواي اين كتاب موجب استقبال گسترده خوانندگان خصوصاً
معلمان، پدران و مادران شده است. «پدر، مادر، معلم؛ من نوجوانم» را ميتوان
خلاصهاي از دهها كتاب تربيتي و روانشناسي با موضوع تحولات نوجواني دانست.
شخصیت و رفتار
دو مفهوم عمده و کلیدی در انسان شناسی
اسلامی و ایرانی، مفهوم عقل و مفهوم قلب است. این دو مفهوم به راحتی قابل
تفسیر به وسیله یافته های روانشناسی نیست. هر چند که تلاش شده است رابطه
بین عقل و هوش مصطلح در روانشناسی از یک سو و نیز تطابق عقل با مفهوم ایگو،
مورد توجه قرارگیرد، لکن هرگز این دو اصطلاح نتوانسته اند، تبیینگر عقل
باشند. گذشته از عقل، قلب نیز یکسره در روانشناسی مورد غفلت قرار گرفته است.
شخصیت موضوع تربیت
تربيت، شاكله انسان را تغيير مي دهد كه از سويي اين تغيير در روح انسان
منعكس شده و از سويي ديگر رفتار انسان و حتي جسم انسان را تحت تأثير خود مي گيرد.
ما براي شناخت شخصيت ناگزيريم به مطالعه اي دقيق تر بپردازيم. اين كتاب در
صدد است شخصيت انساني، يا همان موضوع تربيت
را مورد موشكافي و بررسي قرار دهد.
تربیت فرزند (کودک و نوجوان)
تربيت عملي است كه موجب رشد
رواني انسان شده، او را در جهت رسيدن به سلسله اي از اهداف ياري مي كند. به عبارت
ديگر، اگر تربيت
به خوبي و درستي تحقق پيدا كند، انسان خود احساس مي كند كه پيوسته و به شكل
روزافزون، صاحب سرمايه هايي دروني مي شود كه برخي از آن ها قابليت بروز
بيروني را نيز دارند.
داستان
زندگي سالم
مفهوم سلامت و بيماري و
تعريف آن چيزي که سلامت نام دارد و آنچه بيماري، آغاز داستان ورود حسين به
دبيرستان است. داستان حسين و همکلاسی هایش با مفاهيمي درباره خانواده و
خانواده مطلوب ادامه پيدا مي کند، روشهای خودسازي،
برنامه ریزی در زندگی و کنترل خشم و پايان بخش داستان زندگي سالم است.
نوجوان و جامعه
نيازهاي انسان به جامعه، جايگاه اجتماعي نوجوان در گروههاي
اجتماعي، گستردگي و دوام روابط در محيط خانواده، الزامهاي حقوقي و اخلاقي در
خانواده، و نقشها و رفتارهاي نوجوان در مدرسه؛ مطرح شده است.
نوجوان و خانواده
نويسنده نكاتي را درباره ويژگي هاي دوران نوجواني،
مشكلات اين دوره و رفتار و عملكرد صحيح نوجوانان در قالب نامه ای مطرح ميسازد.
از نکات اساسی ای که در این کتاب مطرح میشود میتوان به تقویت روابط كلامي
درست در خانواده، جايگزينی خانواده محوري به جای خودمحوري و دفاع از خانواده
و ارزش هاي واقعي آن اشاره کرد.