Description: Description: Description: logo.png

 

Description: Description: Description: pdf-logo.png

Description: Description: Description: image022.jpg

روان­شناسی سلامت

کاترین . ا . ساندرسون

ترجمه گروهی، زیر نظر دکتر طیبه فردوسی دکترای سلامت و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

 

 

Description: Description: Description: image013.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

روان شناسی برای

جوانان و نوجوانان

 

مترجمان :

نادره فراتی، ندا مافی نژاد، زهرا عباسپور، مهدیه سادات حسینی آرانی، شهلا انزلچی، زهرا حریریان، دکتر فریده عامری

 

 

 

Description: Description: Description: image015.jpg

 

 

 

پيش گفتار

من در فوريه2001 قبول كردم كتابي درسي در مورد روان شناسي سلامت بنويسم . آن زمان چهارمين سال استادياري من در دانشكده امرست در ماساچوست بود، پسر اولم يك سال و نيم داشت و دومين پسرم را هشت ماهه باردار بودم. صبح ها اكثراً مشغول مطالعات پژوهشي بودم ، اكثر بعد از ظهرها تدريس داشتم و بيشتر شب هايم صرف پاسخ به انبوه سوال هاي ظاهراً بي پايان كودك نو پايم مي شد چرا آَتش داغ است؟، چرا گربه ها پيش مادرشان زندگي نمي كنند؟. حالا ممكن است از خودتان بپرسيد آخر چرا من متعهد شدم چنين پروژة عظيمي را انجام دهم ؟ در آن ماه ها مرتب از خودم اين سوال را مي پرسيدم. همكارانم در امرست و جاهاي ديگر نيز همين طور. و سرانجام به اين نتيجه رسيدم كه فرصت نوشتن كتاب درسي به قدري جذاب است كه نمي توان از آن گذشت ، آن هم يك كتاب درسي كه رشتة هيجان انگيز روان شناسي سلامت را به شيوه اي متفاوت نظم مي دهد و توصيف مي كند. پس از قبول نگارش اين كتاب ، همكاران مسن تر(و عاقل تر) به من يادآور شدند كه نگارش كتاب درسي مشكل و خسته كننده است و در مواقعي از اين تصميم پشيمان خواهم شد . آيا حق با آنها بود؟ بله ، در برخي موارد اين كار مشكل و در مواقعي حتي خسته كننده بود ولي من هرگز از اين تصميم ابراز پشيماني نكردم. در واقع، من از تاليف اين كتاب لذت مي بردم و اميدوارم خرسندي من براي دانشجوياني كه آن را مي خوانند و اساتيدي كه آن را تدريس مي كنند معلوم باشد .

    من اهداف متعددي براي اين كتاب دارم . اولاً، يكي از جنبه هاي روان شناسي سلامت كه به نظر من از همه جالب تر است اين است كه شالودة آن بر پژوهش استوار است، پژوهش هايي كه با استفاده از روش علمي انجام مي شود. بنابراين، يكي از اهداف اصلي من در اين كتاب آن است كه جنبه هاي هيجان انگيز تفكر در مورد پژوهش و انجام آن را به دانشجويان نشان دهم . فصل 2 كلاً بر روش هاي پژوهشي متمركز است (و قول مي دهم كه خسته كننده نباشد) ، و من در هر يك از فصل های بعدي مطالعات پژوهشي خاصي را به طور مفصل شرح مي دهم، البته پژوهش هايي را انتخاب كرده ام كه براي دانشجويان جالب باشد. مثلاً، پژوهشی را خواهيد خواند كه تاثير نوشيدن الكل را بر تصميم گيري نشان مي دهد ، پژوهش ديگري بررسي مي كند كه آيا نمايش نوار ويدئويي كارتون هاي ديسني براي بچه هايي كه قرار است واكسن بزنند از درد آن ها مي كاهد يا نه (كه البته مي كاهد). ضمناً ، در هر فصل نمودارهايي از داده هاي پژوهشي آورده ام تا نشان دهم يافته هاي پژوهشي معمولاً چگونه عرضه مي شوند و نمونه هايي از پرسشنامه هاي پژوهشي واقعي آورده ام تا شما بتوانيد پي ببريد كه بر اساس آن مقياس ها چه نمراتي كسب مي كنيد. (آيا كنجكاو نيستيد بدانيد كه شما فرد " نوع A"  هستيد یا نه و چگونه بردرد غلبه مي كنيد؟)

    همچنين از دانشجوياني كه اين كتاب را مطالعه مي كنند مي خواهم در مورد آنچه  توضيح مي دهم فعالانه بينديشند . اين كتابي نيست كه صرفاً بخوانيد و سعي كنيد آن را از بر كنيد تا بتوانيد در امتحان يا در تكاليف منزل پاسخ صحيح  بدهيد. البته من مايلم  آنچه را كه مي نويسم بخوانيد و در مورد اطلاعات ارائه شده نقادانه بينديشيد . در بیشتر فصول درباره مطالعات پژوهشي سوال هاي خاصي را مطرح مي كنم تا شما با سعي و تلاش پاسخش را بيابيد اما بهتر است در سرتاسر فصل هاي كتاب سوال هايي از اين دست را از خودتان بپرسيد. اگر من مي نويسم كه افراد متاهل بيشتر از افراد مجرد عمر مي كنند (كه مطلب درستي است) ، بهتر است بينديشيد چرا اينگونه است؟ آيا متاهل بودن موجب مي شود مردم به رفتار سالم تر مبادرت ورزند يا كساني كه سالم هستند بيشتر احتمال دارد ازدواج كنند يا اينكه افراد خوش بين بيشتر احتمال دارد ازدواج كنند و ضمناً به رفتارهاي سالم مبادرت ورزند؟ همه اين ها توضيح هايي احتمالي براي رابطة بين ازدواج و سلامت است و البته بسياري توجيه هاي ديگر هم وجود دارد.

    سوم اينكه مي خواهم مفهومي از جديدترين و هيجان انگيزترين موضوع ها را در رشتة روان شناسي سلامت به شما ارائه دهم . در سرتاسر كتاب آخرين پژوهش ها را توضيح مي دهم  و اغلب به شما مي گويم كه دقيقاً چه كساني آن پژوهش را انجام داده اند و در كجا كار مي كنند . همچنين هر فصل را با دو سوال خاتمه مي دهم كه آن ها را "مسائل باقي مانده" ناميده ام. آيا به نظر شما دعا مي تواند موجب بهتر شدن سلامتي شود؟ آيا فكر مي كنيد صرفاً انجام عمل جراحي مي تواند سلامتي را بهبود بخشد؟ حتي اگر پزشك هيچ كاري جز شكافتن و دوختن بدن فرد انجام ندهد. اين كتاب به هر دو دستة اين سوال هاو سوال هاي ديگر پاسخ مي دهد.

    چهارم اينكه از شما مي خواهم پي ببريد چگونه موضوع هاي مطرح شده در اين كتاب براي مسائل كاربردي و دنياي واقعي پيامدهاي واقعي دارد. اين كتاب اطلاعاتي در مورد پيشگيري از گسترش اچ آي وي، تاثير فقر بر رفتارهاي مرتبط با سلامت و هزينه ها و فوايد غربالگري براي بيماري هاي ژنتيك بدست مي دهد. و به شما اطلاعاتي مي دهد كه مي توانيد براي هم اكنون و مابقي عمرتان از آن بهره گيريد- اطلاعاتي در مورد اينكه چرا دانشجويان غالباً درست پس از امتحانات پايان ترم مريض مي شوند ، تدابيري براي مهار درد (وحشتناك) زايمان، و توضيح هايي در مورد مراحل سوگواري در پي مرگ يك عزيز. يكي از دلايل علاقة وافر من به تدريس روان شناسي سلامت اين است كه دانشجويان به كمك اطلاعاتي كه با گذراندن اين واحد و خواندن اين كتاب بدست مي آورند مي توانند تفاوت اساسي در زندگيشان (و شايد حتي زندگي دوستان و اعضاي خانوادة خود) ايجاد كنند.

    نكتة آخر اينكه مهم نيست يك كتاب درسي چه مقدار اطلاعات ارائه مي دهد ، چنانچه دانشجويان قصد نداشته باشند واقعاً تمام آن را بخوانند این مقدار بي فايده است (بله ، اساتيد اطلاع دارند كه دانشجويان گاهي اوقات تمام كتاب را نمي خوانند). در نهایت ، من تلاش كردم اين كتاب را جالب و هيجان انگيز كنم. يكي از اساتيدي كه اين كتاب را نقد كرده است مي نويسد: "اين متن طوري است كه گويي استاد ساندرسون در حال گفتگو است." و اين دقيقاً همان حال و هوايي است كه مي خواهم برسانم. گرچه در بیشتر موارد اين گفتگو يك طرفه است ، مايلم نظر شما را هم بدانم. لطفا در اين آدرس برايم ايميل بگذاريد و بگوييد چه چيزي فرا گرفتيد ، از كدام بخش خوشتان آمد و حتي كدام بخش را نمي پسنديد. بياييد گفتگو را آغاز كنيم.

casanderson@amherst.edu

 

 

 

 

 

روان شناسی برای

 پدران و مادران

 

 

 

 

Description: Description: Description: image017.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

روان شناسی برای

معلمان و مشاوران

 

 

 

 

Description: Description: Description: image019.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

روان شناسی برای

همسران و خانواده ها

 

 

 

 

Description: Description: Description: image025.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

ادبیات، رمان  و  داستان

 

 

 

 

Description: Description: Description: image023.png

 

 

 

 

 

 

 

 

نکاتی برای زندگی بهتر

 

 

 

 

Description: Description: Description: image005.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

دورۀ مهارت های زندگی

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول - مقدمه

·      چشم­ انداز

·      روانشناسی سلامت چیست؟

·      عوامل پیشرفت روانشناسی سلامت

·      تغییر طبیعت بیماری ها

·      نارسایی الگوی زیستی- پزشکی در توجیه سلامت

·      افزایش چشمگیر هزینه­های مراقبت بهداشتی

·      پیشرفت تکنولوژی جدید

·      تغییر معنی سلامت

·      چگونگی اتباط روان شناسی سلامت با سایر شاخه ها

·      آنچه خواهید خواند

 

فصل دوم روش ­های پژوهش

·      چشم انداز

·      روش علمی چیست؟

·      روش های طبیعی یا مشاهده­ای

·      روش­ های زمینه­یابی

·      روش ­های آزمایشی

·      روش­ های بالینی

·      نحوۀ ارزیابی مطالعات پژوهشی

·      روایی درونی

·      روایی بیرونی

·      چگونگی تأثیر اخلاق پژوهشی برای مطالعات علمی

·      موضوعات اخلاقی مرتبط با آزمایش روی حیوانات

·      بهترین رویکرد کدام است ؟

Description: Description: Description: 2.3.JPG

 

فصل سوم - نظریه­ های رفتار سالم

Description: Description: Description: 2.3.JPG

·      چشم ­انداز

·      نظریه­ های پیوستاری رفتار سالم

·      الگوی باور سلامت

·      نظریه ­های عمل مستدل / رفتار برنامه ­ریزی شده

·      نظریه­ های یادگیری

·      نظریۀ شناختی اجتماعی

·      الگوهای مرحله ­ای تغییر رفتار مرتبط با سلامت

·      الگوهای چند نظریه ­ای یا مراحل تغییر رفتار

·      الگوی فرایند هشدارپذیری

 

فصل چهارم - استرس (فشار روانی)

·      رویدادهای زندگی

·      مشکلات جزئی و شادی­ بخش‌ های روزانه

·      استرس ادراک شده

·      اندازه ­گیری­ های فیزیولوژیک

·      تأثیر استرس بر سلامت

·      پاسخ جنگ یا گریز کانن

·      علایم سازگاری عمومی

·      پیامدهای جسمانی استرس

·      سیستم عصبی

·      سیستم غدد درون ‌ریز

·      سیستم قلبی- عروقی

·      سیستم ایمنی

·      ایمنی شناسی روانی عصبی

·   آثار غیر مستقیم استرس بر سلامتی

·   پیامدهای روان­ شناختی استرس

·   برخی از شیوه­های مقابله با استرس

·   سبک ­های مقابله

·   آرمیدگی (تنش­زدایی عضلانی)

·   شوخ ­طبعی

·   ورزش

·   حمایت اجتماعی

·   کمک کردن دین به افراد برای مقابله با وقایع استرس زا

·   چشم­ انداز

·   عوامل اصلی استرس

·   اندازه­ گیری استرس

Description: Description: Description: 2.3.JPG

 

فصل پنجم شخصیت

Description: Description: Description: 2.3.JPG

·      چشم­ انداز

·      عوامل شخصیتی مؤثر بر سلامتی کامل

·      خوش ­بینی

·      برون ­گرایی

·      وظیفه ­شناسی

·      منبع درونی کنترل / سخت ­رویی

·      عوامل شخصیتی و رفتار ناسالم

·      روان­ رنجوری / عاطفه منفی

·      رفتار نوع A

·      خصومت / ناسازگاری

·      عوامل ایجاد ارتباط بین شخصیت و سلامتی

 

فصل ششم - حمایت اجتماعی

·      چشم­ انداز

·      حمایت اجتماعی چیست؟

·      شبکه اجتماعی

·      حمایت اجتماعی ادراک شده

·      حمایت اجتماعی دریافت شده

·      ارتباط بین حمایت اجتماعی و سلامتی

·      بهزیستی روانشناختی

·      بهزیستی جسمانی

·      بهبود سریع بیماری

·      میزان مرگ و میر کمتر

·      این تأثیر همبستگی است یا علّی؟

·      حمایت اجتماعی و بهزیستی بهتر

·      فرصیه محافظت

·      فرضیه تأثیرات مستقیم

·      چه کسی از کدام حمایت سود می ­برد؟

·      حمایت اجتماعی و سلامتی بیشتر

·      سیستم قلبی- عروقی

·      سیستم ایمنی

·      سیستم غدد درون ­ریز عصبی

·      آیا حمایت اجتماعی برای مردان و زنان به طور یکسان سودمند است ؟

·      تفاوت‌های اجتماعی فرهنگی و بهره­مندی از حمایت اجتماعی

·      تأثیرات منفی حمایت اجتماعی

·      چگونگی افزایش حمایت اجتماعی 

Description: Description: Description: 2.3.JPG

 

فصل هفتم - مصرف سیگار و الکل

Description: Description: Description: 2.3.JPG

·      چشم­ انداز

·      چه کسی سیگار می‌کشد؟

·      عوارض سیگار کشیدن برای سلامتی

·      عوامل روانشناختی و شروع سیگار کشیدن

·      چه عواملی منجر به استفاده مداوم از سیگار می ‌شوند؟

·      الگوهای مبتنی بر نیکوتین

·      الگوی تنظیم عاطفه

·      الگوهای ترکیبی

·      راهبردهای پیشگیری از استعمال دخانیات

·      راهبردهای ترک سیگار

·      مصرف الکل

·      منظور از مصرف مشکل ‌دار چیست؟

·      آثار مصرف الکل بر سلامتی

·      عوامل روانی و مصرف الکل

·      نظریه کاهش تنش

·      نظریه یادگیری اجتماعی

·      نظریه شناختی

·      شخصیت

·      عوامل زیستی/ارثی

·      راهبردهای پیشگیری از مصرف الکل

·      راهبردهایی برای درمان مصرف الکل

 

فصل هشتم - چاقی و اختلالات خوردن

·      چشم ‌انداز

·      چاقی چیست؟

·      پیامدهای چاقی

·      عوامل ژنتیک و بروز چاقی

·      تأثیر عوامل روانی بر خوردن (پرخوری)

·      فرضیه درونی- بیرونی

·      تعدیل وضعیت روانی

·      نظریه خویشتن داری

·      سبک زندگی و فرهنگ

·      عوامل پیشگیری از چاقی

·      درمان چاقی

·      کم ­خوری

·      افزایش ورزش

·      اختلالات خوردن

·      عوامل بیولوژیکی و اختلالات خوردن

·      هنجارهای فرهنگی

·      فشارهای اجتماعی

·      پویایی خانوادگی

·      شخصیت

·      رویکردهای پیشگیری از اختلالات خوردن

·      درمان اختلالات خوردن

Description: Description: Description: 2.3.JPG

 

فصل نهم -  تجربه و مدیریت درد

Description: Description: Description: 2.3.JPG

·      چشم ­انداز

·      نگرانی در مورد درد

·      درد چیست ؟

·      چگونه درد را احساس می ­کنیم

·      چگونگی اندازه­ گیری درد

·      سنجش‌ های فیزیولوژیک

·      تأثیر عوامل روانی-اجتماعی بر درد

·      یادگیری

·      شناخت

·      شخصیت

·      استرس

·      روش ­های فیزیکی مهار درد

·      دارو درمانی

·      عمل جراحی

·      تحریک جسمانی

·      درمان جسمانی / ورزش

·      برخی شیوه ‌های روان شناسانه مهار درد

·      هیپنوتیزم

·      پسخوراند زیستی

·      آرمیدگی و حواس­پرتی

·      رویکردهای شناختی

·      رفتار درمانی

·      نتیجه ­گیری

·      دارونماها و کاهش درد

·      تأثیر دارونماها بر درد

 

فصل دهم - بیماری­ های مزمن

·      چشم ­انداز

·      بیماری ­های مزمن کدامند

·      پیامدهای ابتلا به بیماری ­های مزمن

·      مشکلات جسمانی

·      مشکلات اجتماعی

·      مشکلات روانی

·      چگونگی تأثیر عوامل بیماری بر نحوۀ کنترل ابتلا به بیماری مزمن

·      مزاحمت­ های بیماری

·      تعامل با ارائه کنندگان مراقبت بهداشتی

·      انواع مقابله ‌های مورد استفاده

·      سطح حمایت اجتماعی

·      چگونگی کمک مداخله‌ های روانشناختی به افراد در مقابله با بیماری­ های مزمن

·      آموزش

·      درمان شناختی- رفتاری

·      گروه ­های حمایت اجتماعی

·      بیماری کرونر قلب

·      سهم عوامل روانی در بروز بیماری کرونر قلب

·      استرس

·      انتخاب­های رفتاری

·      شخصیت

·      چگونگی تاثیر مداخله­ های روانی بر کاهش خطر عود حمله­ های قلبی

·      سرطان چیست؟

·      تاثیر عوامل روانی-اجتماعی بر بروز سرطان

·      انتخاب­ های رفتاری

·      استرس

·      شخصیت

·      عوامل پیش­بیین کنندۀ مقابله مؤثر با سرطان

·      ایدز چیست؟

·      عوامل روانی پیش­بینی کنندۀ ابتلا به HIV

·      عوامل روانی پیش­بینی کنندۀ پیشروی HIV

Description: Description: Description: 2.3.JPG

 

فصل یازدهم - بیماری­ های درمان ناپذیر و داغدیدگی

Description: Description: Description: 2.3.JPG

·      چشم ­انداز

·      افراد کی و چگونه می ­میرند

·      مردم چگونه با مرگ کنار می ­آیند

·      مراحل مرگ و مردن

·      رویکرد تکلیف کار

·      مراحل مرگ و مردن در کودکان

·      مردم کجا می­میرند

·      بیمارستان ­ها

·      آسایشگاه­ ها / تسهیلات مراقبت بلندمدت

·      آسایشگاه بیماران لاعلاج

·      خانه

·      عوامل مؤثر بر تجربه سوگ و پیامدهای آن

·      عوامل مؤثر بر سوگ

·      مراحل سوگواری

·      نتایج و پیامدهای سوگواری

·      چگونه مردم با سوگ کنار می ­آیند

·      واکنش افراد نسبت به انواع مختلف مرگ

·      مرگ همسر

·      مرگ والدین

·      مرگ کودک

·      مرگ خواهر یا برادر

·      کودکان چگونه مرگ را درک می ­کنند

 

فصل دوازدهم - تعامل مراقبت بهداشتی غربالگری، بهره­ برداری، پیروی، عود

·      چشم ­انداز

·      غربالگری چیست؟

·      پیش­بینی کننده­ های غربالگری

·      هزینه­ ها و فواید غربالگری

·      راهبردهای افزایش غربالگری

·      تأثیر عوامل روانی بر استفاده از مراقبت بهداشتی، تعامل و بستری شدن

·      به کارگیری مراقبت­ های بهداشتی

·      ارتباط بیمار- پزشک

· تجربه بستری شدن در بیمارستان چه چیزی میزان پیروی کردن بیمار را پیش ­بینی می­کند

· دلایل پیروی نکردن

· اندازه ­گیری میزان پیروی

· راهکارهایی برای افزایش میزان پیروی بیمار

· عود چیست؟

· نظریه­ های اعتیاد

· عوامل عود

· راهبردهایی برای پیشگیری از عود

Description: Description: Description: 14.5.jpg

 

فصل سیزدهم - طراحی مداخلات تشویقی

Description: Description: Description: 14.5.jpg

·      چشم ­انداز

·      آیا درخواست­ های عاطفی مؤثرند

·      تأثیر مداخله­ های مبتنی بر نظریه­های روانشناسی

·      نظریه­ های امیدواری

·      نظریه ناهماهنگی شناختی

·      نظریه اسنادی

·      نظریه­ های یادگیری

·      نظریه شناختی اجتماعی

·      پیام ­های مرتبط شخصی، مؤثرترین پیام ­ها

·      غربالگری

·      مدیریت درد

·      ارتقاء سلامت

 

فصل چهاردهم - خط سیر آینده روانشناسی سلامت

·      چشم انداز

·      سهم روانشناسی سلامت در پیشگیری و درمان

·      چگونگی مشارکت روانشناسی سلامت در ارتقاء سلامتی

·      افزایش کیفیت زندگی

·      کاهش تأثیر خصوصیات قومی- نژادی بر تفاوت ­های سلامتی

·      پیشگیری از بروز مشکلات سلامتی

·      مباحث داغ و جنجالی روانشناسی سلامت

·      اتخاذ تصمیم ­های اخلاقی- پزشکی

·      کاهش هزینه ­های مراقبت بهداشتی

·      تمرکز بر پیش ­بینی کنند­ه‌ های سلامت زنان

·      بسط پژوهش ها به سایر فرهنگ ­ها

·      مشاغل مرتبط با روانشناسی سلامت

·      نکته اساسی

Description: Description: Description: 14.5.jpg

 

صفحه اول

 

 

Description: Description: Description: pdf-logo.png

Description: Description: Description: image022.jpg

 

 

 

 

 

 

تماس با ما : تهران صندوق پستی 116- 13915 تلفن: 44690761

Email:  info@ketab-2.ir